TEST ROWERÓW – wielkość kół, bieżnik,...
| Kategorie: roweryzacja
Tagi: porównanie TEST ROWERÓW TEST OPON ROWEROWYCH ROZMIAR KÓŁ KOŁA 26 28 29 CZY 27.5
28 czerwca 2019, 16:06
Przeprowadziłem test mający na celu sprawdzenie oporów toczenia w zależności od wielkości kół. Przy okazji zbadałem wpływ masy oraz cechy opony. Film testowy:
http://www.cda.pl/video/137777201
Film nieprofesjonalny, nawet nie występuje w obcisłych, „rowerowych” gatkach, ale cóż…
Test polega na przeprowadzaniu zjazdów na wybranych odcinkach, rower napędzany jest wyłącznie siłą grawitacji, mierzona jest droga przejazdu do samodzielnego zatrzymania roweru (bez użycia hamulców). Dla formalności – im dłuższa droga przejazdu, tym mniejsze opory toczenia (przy założeniu, że pozostałe opory są na stałym poziomie).
Główne rowery testowe:
Merida:
W sumie to rower złożony przeze mnie na ramie Meridy.
Osprzęt klasy Deore (nie najnowszy), waga ok. 15 kg.
Koła: przód 26″, tył 28″. Dlaczego tak – wyjaśnię w oddzielnym artykule dotyczącym geometrii i pozycji na rowerze.
Galaxy:
Osprzęt klasy Tourney, waga ok. 14 kg.
Koła 26″
TABELA WYNIKÓW:
T1: 230M MERIDA+15MERIDA GALAXY GALAXY S E24 MERIDA S
230 244 217 231 208
244 223 211 232 208
223 213 201 219 200
SREDNIA: 232,3333 226,6667 209,6667 227,3333 205,3333 245
1,025 1,081081 1,021104 1,084261 1,080882
T2: 172M
172 170
170 167
170 166
SREDNIA: 170,6667 167,6667
1,017893
T3: 336M
336 330
336 329
332 327
SREDNIA: 334,6667 328,6667
1,018256
T4: 174M 174
174 164
173 172
173
SREDNIA: 173,5 168
1,032738
TT: 248M 248 241
1,029046
1,036569
Pierwsza kolumna: nazwa trasy, w kolejnych rodzaj roweru, długość przejazdu w poszczególnych próbach i średnia długość. Pod średnią podany jest jej stosunek do średniej innego roweru (domyślcie się którego ).
Rodzaje rowerów:
Merida+15: Merida z dodatkowym obciążeniem 15 kg, czyli: Merida – 15 kg, ja – 70 kg, balast – 15 kg, razem ok. 100 kg.
Merida: wiadomo
opona przód terenowa 26×2.0 Bontrager Connection Trial, niedopompowana:
opona tył krosowa 28″ 700x42c Author (Panaracer) Rolling Stone:
Galaxy: wiadomo, balast-plecak ok. 1 kg
opony terenowe z ciągłym bieżnikiem 26×1.95 Kenda K-898:
Galaxy S: Galaxy z kołami wymienionymi na zaopatrzone w opony podobne do stosowanych w motocyklach szosowych typu sport CST TRAVELLER 26×1.9:
Co ciekawe – te opony są najszersze z testowanych, więc nie należy się zbytnio podniecać oznaczeniami opony, a traktować je jedynie orientacyjnie.
E24: Eurobike, bieżnik terenowy Dębica Tygrys 24×1.9:
Merida S: Merida z przednim kołem jak w Galaxy S
Ciśnienie wszystkich opon (prócz przedniej w Meridzie): ok. 4,5 BAR
Dane są czysto orientacyjne, ponieważ użyłem niedokładnych przyrządów pomiarowych.
Trasa 1: asfalt, początek z górki, skręt w lewo i kawałek po łuku w prawo
Trasa 2: asfalt z niewielkimi wybojami, z górki, końcówka pare metrów pod górkę
Trasa 3: asfalt, z górki i kawałek pod górkę
Trasa 4: asfalt, początek z górki, zakręt w lewo
Trasa T: trawa i trochę piachu, łuk w prawo, z górki – rzecz jasna
Jeśli ktoś ma problemy z interpretacją wyników:
1. Merida wypadła trochę lepiej od Galaxy, średnio o 3,66%
2. Merida z balastem (+15) wypadła trochę lepiej od zwykłej – o 2.5%. Czyli przy jeździe z górki większa masa daje korzyść ! Co jest zgodne z intuicją oraz podstawową wiedzą fizyczną. Przy jeździe na płaskim korzyść lub strata zapewne zależy od tego jak często hamujemy i przyspieszamy.
3. Galaxy S (na oponach „motocyklowych”) wypadł ciut lepiej od Meridy, ale Merida S – jeszcze lepiej. Czyli gładkie opony mają mniejsze opory toczenia.
4. Eurobike 24″ wypadł trochę gorzej od Galaxy – o 2%.
W ciągu kolejnych 2 dni wykonałem dodatkowe testy rowerem Scott: waga 15 kg, opony krosowe 28″ Maxxis 700x42c:
2 przejazdy na T1 i po 1. na pozostałych, wyniki podobne jak w Meridzie prócz jednego przejazdu na T1, w którym przejechał całą trasę, czyli nawet ciut lepiej niż Merida S, która w 3 przejazdach dojeżdżała prawie do końca.
Kolejne przejazdy, tym razem z balastem 3 kg: T1 – znów na poziomie Meridy, T2 – najdłuższy przejazd ze wszystkich.
Kolejny rower testowy – Dema:
Osprzęt klasy Deore
Waga 13 kg + 2 kg balast
Opony Kenda Khan 26×1.75
Wykonałem po 1-2 przejazdy – trasa 1 na poziomie Scotta, Trasa 2 – Merida, Trasa 3 – najdłuższy przejazd. Potem wyruszyłem na Trasę T, w połowie zorientowałem się, że coś za szybko jadę i jestem na asfalcie zamiast trawy. Przeniosłem się na trawę, jednak nie doceniłem rowera – okazał się niewiele wolniejszy niż na asfalcie, nie wyrobiłem zakrętu i zaliczyłem lot zakończony złamaniem ręki. Pierwsze moje złamanie w życiu… cóż… nauka wymaga poświęceń, ale test będę mógł powtórzyć dopiero za 2 miesiące.
Tymczasem zapraszam na testy wirtualne, czyli na kolejny artykuł, tym razem głównie o wpływie wagi na jazdę.
Wszystkie moje rowery są do kupienia w cenie ok. 1000 zł ;)
Artykuł planuję uzupełniać o zdjęcia, opisy opon, filmy, kolejne testy…
Jeśli ktoś chciał by udostępnić rower do testów – proszę o kontakt.
TESTY W "TERENIE"
Po dłuższym czasie przeprowadziłem testy na nierównej nawierzchni złożonej z płyt. Długość przejazdu ok. 250 m. Tym razem nie bawiłem się w balastowanie.
Ta część testu odbywała się w 2 fazach, pierwsza latem, z udziałem 3 rowerów:
Canyon:
Stary, ale jary osprzęt Deore.
Opony CST 26x1.75 antyprzebiciowe
Waga 15,5 kg
Merida 26/28" prezentowana wczesniej ale z gładszą oponą z przodu.
Waga 15 kg
Wheeler:
Osprzęt Deore / Alivio
Opony 28" Kenda Khan
Waga 14,5 kg
Tutaj rzeczywiście najdalej zajechał Wheeler, minimalnie krócej Merida i wyraźnie krócej Canyon.
Druga faza odbywała się późną jesienią na rowerach:
Peugeot
Osprzęt retro STX RC / Alivio
Opony Kenda klasyczne 26x1.75
Waga 13 kg
Dema 26" z pierwszej części testu ale z szerszymi oponami 26x1.9
Waga 13 kg
Wheeler 28" wspomniany wcześniej.
2 dni później:
Merida wspomniana wcześniej, z gładkimi oponami 26" + 28"
Nakamura, osprzęt Tourney
Opony 700x42C
Waga 15 kg
Wagi z dokładnością ok. 0,5 kg
Najdalej dojeżdżał Peugeot, ok. 15-20 metrów krócej Wheeler i Dema, ok. 30 metrów krócej Merida i Nakamura.
Dodatkowo przeprowadziłem test Demy z obniżonym ciśnieniem w oponach, ponieważ takie ciśnienie zaleca się do jazdy terenowej, ale rower przejeżdżał ok. 30 m krócej w porównaniu z mocniej napompowanym.
Podsumowanie:
Na podstawie wyników nie widzę podstaw twierdzenia, że wielkość kół ma istotny wpływ na opory toczenia.
Oczywiście wykonałem niewiele prób, a wyniki mogły być zaburzone odmiennymi warunkami spowodowanymi odstępem czasowym. Nie wiem jaki wpływ miał opór powietrza, Peugeot jest najniższy, Wheeler i Nakamura najwyższe, ale starałem się to rekompensować pochyloną pozycją. Zakładam, że waga miała raczej niewielki wpływ, chociaż z pierwszej fazy testu wynikało, że dalej dojeżdżają cięższe rowery, z kolei w fazie terenowej najlepiej wypadł rower najlżejszy, a najgorzej Canion z ciężkimi oponami antyprzebiciowymi. Słaby wynik Caniona jest dla mnie największym zaskoczeniem, być może miał niższe ciśnienie w oponach, bo testy letnie były robione "z marszu".
Film testowy:
Dodaj komentarz