TEST ROWERÓW – wielkość kół, bieżnik,...


Autor: robosy | Kategorie: roweryzacja 
Tagi: porównanie   TEST ROWERÓW   TEST OPON ROWEROWYCH   ROZMIAR KÓŁ   KOŁA 26 28 29 CZY 27.5  
28 czerwca 2019, 16:06

Przeprowadziłem test mający na celu sprawdzenie oporów toczenia w zależności od wielkości kół. Przy okazji zbadałem wpływ masy oraz cechy opony. Film testowy:

https://youtu.be/bEHgeKm61Hw

http://www.cda.pl/video/137777201

Film nieprofesjonalny, nawet nie występuje w obcisłych, „rowerowych” gatkach, ale cóż…

Test polega na przeprowadzaniu zjazdów na wybranych odcinkach, rower napędzany jest wyłącznie siłą grawitacji, mierzona jest droga przejazdu do samodzielnego zatrzymania roweru (bez użycia hamulców). Dla formalności – im dłuższa droga przejazdu, tym mniejsze opory toczenia (przy założeniu, że pozostałe opory są na stałym poziomie).

Główne rowery testowe:

Merida:

Merida

W sumie to rower złożony przeze mnie na ramie Meridy.
Osprzęt klasy Deore (nie najnowszy), waga ok. 15 kg.
Koła: przód 26″, tył 28″. Dlaczego tak – wyjaśnię w oddzielnym artykule dotyczącym geometrii i pozycji na rowerze.

Galaxy:

Galaxy Merkur

Osprzęt klasy Tourney, waga ok. 14 kg.
Koła 26″

TABELA WYNIKÓW:

T1: 230M MERIDA+15MERIDA   GALAXY   GALAXY S E24      MERIDA S

              230      244      217      231      208

              244      223      211      232      208

              223      213      201      219      200

SREDNIA: 232,3333 226,6667 209,6667 227,3333 205,3333      245

            1,025 1,081081 1,021104 1,084261          1,080882

T2: 172M

                       172      170

                       170      167

                       170      166

SREDNIA:          170,6667 167,6667

                  1,017893

T3: 336M

                       336      330

                       336      329

                       332      327

SREDNIA:          334,6667 328,6667

                  1,018256

T4: 174M               174

                       174      164

                       173      172

                       173

SREDNIA:             173,5      168

                  1,032738

TT: 248M               248      241

                  1,029046

 

                  1,036569

Pierwsza kolumna: nazwa trasy, w kolejnych rodzaj roweru, długość przejazdu w poszczególnych próbach i średnia długość. Pod średnią podany jest jej stosunek do średniej innego roweru (domyślcie się którego 🙂).

Rodzaje rowerów:

Merida+15: Merida z dodatkowym obciążeniem 15 kg, czyli: Merida – 15 kg, ja – 70 kg, balast – 15 kg, razem ok. 100 kg.

Merida: wiadomo
opona przód terenowa 26×2.0 Bontrager Connection Trial, niedopompowana:
Bontrager

opona tył krosowa 28″ 700x42c Author (Panaracer) Rolling Stone:
Author

Galaxy: wiadomo, balast-plecak ok. 1 kg
opony terenowe z ciągłym bieżnikiem 26×1.95 Kenda K-898:
Kenda

Galaxy S: Galaxy z kołami wymienionymi na zaopatrzone w opony podobne do stosowanych w motocyklach szosowych typu sport CST TRAVELLER 26×1.9:
CST
Co ciekawe – te opony są najszersze z testowanych, więc nie należy się zbytnio podniecać oznaczeniami opony, a traktować je jedynie orientacyjnie.

E24: Eurobike, bieżnik terenowy Dębica Tygrys 24×1.9:
Dębica

Merida S: Merida z przednim kołem jak w Galaxy S

Ciśnienie wszystkich opon (prócz przedniej w Meridzie): ok. 4,5 BAR

Dane są czysto orientacyjne, ponieważ użyłem niedokładnych przyrządów pomiarowych.

Trasa 1: asfalt, początek z górki, skręt w lewo i kawałek po łuku w prawo

Trasa 2: asfalt z niewielkimi wybojami, z górki, końcówka pare metrów pod górkę

Trasa 3: asfalt, z górki i kawałek pod górkę

Trasa 4: asfalt, początek z górki, zakręt w lewo

Trasa T: trawa i trochę piachu, łuk w prawo, z górki – rzecz jasna

Jeśli ktoś ma problemy z interpretacją wyników:
1. Merida wypadła trochę lepiej od Galaxy, średnio o 3,66%
2. Merida z balastem (+15) wypadła trochę lepiej od zwykłej – o 2.5%. Czyli przy jeździe z górki większa masa daje korzyść ! Co jest zgodne z intuicją oraz podstawową wiedzą fizyczną. Przy jeździe na płaskim korzyść lub strata zapewne zależy od tego jak często hamujemy i przyspieszamy.
3. Galaxy S (na oponach „motocyklowych”) wypadł ciut lepiej od Meridy, ale Merida S – jeszcze lepiej. Czyli gładkie opony mają mniejsze opory toczenia.
4. Eurobike 24″ wypadł trochę gorzej od Galaxy – o 2%.

W ciągu kolejnych 2 dni wykonałem dodatkowe testy rowerem Scott: waga 15 kg, opony krosowe 28″ Maxxis 700x42c:
Maxxis
2 przejazdy na T1 i po 1. na pozostałych, wyniki podobne jak w Meridzie prócz jednego przejazdu na T1, w którym przejechał całą trasę, czyli nawet ciut lepiej niż Merida S, która w 3 przejazdach dojeżdżała prawie do końca.
Kolejne przejazdy, tym razem z balastem 3 kg: T1 – znów na poziomie Meridy, T2 – najdłuższy przejazd ze wszystkich.

Kolejny rower testowy – Dema:
Dema

Osprzęt klasy Deore
Waga 13 kg + 2 kg balast
Opony Kenda Khan 26×1.75

Wykonałem po 1-2 przejazdy – trasa 1 na poziomie Scotta, Trasa 2 – Merida, Trasa 3 – najdłuższy przejazd. Potem wyruszyłem na Trasę T, w połowie zorientowałem się, że coś za szybko jadę i jestem na asfalcie zamiast trawy. Przeniosłem się na trawę, jednak nie doceniłem rowera – okazał się niewiele wolniejszy niż na asfalcie, nie wyrobiłem zakrętu i zaliczyłem lot zakończony złamaniem ręki. Pierwsze moje złamanie w życiu… cóż… nauka wymaga poświęceń, ale test będę mógł powtórzyć dopiero za 2 miesiące.

Tymczasem zapraszam na testy wirtualne, czyli na kolejny artykuł, tym razem głównie o wpływie wagi na jazdę.

Wszystkie moje rowery są do kupienia w cenie ok. 1000 zł ;)

Artykuł planuję uzupełniać o zdjęcia, opisy opon, filmy, kolejne testy…

Jeśli ktoś chciał by udostępnić rower do testów – proszę o kontakt.

 

  TESTY W "TERENIE"

Po dłuższym czasie przeprowadziłem testy na nierównej nawierzchni złożonej z płyt. Długość przejazdu ok. 250 m. Tym razem nie bawiłem się w balastowanie.

Ta część testu odbywała się w 2 fazach, pierwsza latem, z udziałem 3 rowerów:

Canyon:
ROWER CANYON

Stary, ale jary osprzęt Deore.
O
pony CST 26x1.75 antyprzebiciowe
Waga 15,5 kg

Merida 26/28" prezentowana wczesniej ale z gładszą oponą z przodu.
Waga 15 kg

Wheeler:
Rower Wheeler

Osprzęt Deore / Alivio
Opony 28" Kenda Khan
Waga 14,5 kg

Tutaj rzeczywiście najdalej zajechał Wheeler, minimalnie krócej Merida i wyraźnie krócej Canyon.

Druga faza odbywała się późną jesienią na rowerach:

PeugeotROWER PEUGEOT

Osprzęt retro STX RC / Alivio

Opony Kenda klasyczne 26x1.75

Waga 13 kg

Dema 26" z pierwszej części testu ale z szerszymi oponami 26x1.9

Waga 13 kg

Wheeler 28" wspomniany wcześniej.

 

2 dni później:

 

Merida wspomniana wcześniej, z gładkimi oponami 26" + 28"

 

Nakamura, osprzęt Tourney

Opony 700x42C

Waga 15 kg

 

Wagi z dokładnością ok. 0,5 kg

Najdalej dojeżdżał Peugeot, ok. 15-20 metrów krócej Wheeler i Dema, ok. 30 metrów krócej Merida i Nakamura.

Dodatkowo przeprowadziłem test Demy z obniżonym ciśnieniem w oponach, ponieważ takie ciśnienie zaleca się do jazdy terenowej, ale rower przejeżdżał ok. 30 m krócej w porównaniu z mocniej napompowanym.

Podsumowanie:

Na podstawie wyników nie widzę podstaw twierdzenia, że wielkość kół ma istotny wpływ na opory toczenia.

Oczywiście wykonałem niewiele prób, a wyniki mogły być zaburzone odmiennymi warunkami spowodowanymi odstępem czasowym. Nie wiem jaki wpływ miał opór powietrza, Peugeot jest najniższy, Wheeler i Nakamura najwyższe, ale starałem się to rekompensować pochyloną pozycją. Zakładam, że waga miała raczej niewielki wpływ, chociaż z pierwszej fazy testu wynikało, że dalej dojeżdżają cięższe rowery, z kolei w fazie terenowej najlepiej wypadł rower najlżejszy, a najgorzej Canion z ciężkimi oponami antyprzebiciowymi. Słaby wynik Caniona jest dla mnie największym zaskoczeniem, być może miał niższe ciśnienie w oponach, bo testy letnie były robione "z marszu".

Film testowy:

https://youtu.be/tYFoYULOMFQ

Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz