DYNAMIKA JAZDY A ZUŻYCIE ENERGII
| Kategorie: nauka
Tagi: moc Eko jazda efektywność zużycie paliwa wpływ przyspieszenie
28 czerwca 2019, 19:54
Postanowiłem wykorzystać SYMULATOR JAZDY do sprawdzenia jaki wpływ na zużycie energii ma dynamiczna jazda. Wyniki przedstawiają tabele:
MASA MOC P. MOC J. V S T V SR.EN.
90 400 100 24 1000 151 6,62 16836,1
90 100 100 24 1000 160 6,25 16031,4
90 200 100 24 1000 153 6,54 16679,4
90 200 200 31,3 1000 123 8,13 24778,2
90 400 200 31,3 1000 118 8,47 25896,4
1000 10000 10000 92,5 10000 407 24,6 4077660
1000 20000 10000 92,5 10000 395 25,3 4176620
1000 40000 10000 92,5 10000 392 25,5 4199830
1000 80000 10000 92,5 10000 390 25,6 4209210
1000 3000 3000 54,6 3000 219 13,7 659799
1000 9000 3000 54,6 3000 202 14,9 698445
1000 27000 3000 54,6 3000 199 15,1 704268
1000 9000 3000 54,5 1000 70 14,3 302733
1000 27000 3000 54,5 1000 67 14,9 308604
1000 81000 3000 54,5 1000 66 15,2 309969
1000 81000 54 14 1 14 114048
1000 9000 54 155 14 11,1 134829
WZNIOS:
85 100 100 4,27 1005 854 1,18 84735,5
85 200 100 8,37 1005 433 2,32 86670
85 100 50 8,08 1001 448 2,23 44811,5
85 200 50 14,8 1001 246 4,07 49234,8
85 100 0 24,3 1000 158 6,33 15857,2
85 200 0 31,6 1000 122 8,2 24534
85 100 -50 49,1 1001 85 11,8 8571,2
85 200 -50 52,7 1001 78 12,8 15746,8
INTERWA
85 200 31 1000 122 8,2 24534
85 400 1/1 31,6 1000 122 8,2 24532
85 200 1/1 24,3 1000 158 6,33 15856
85 200 3/3 24,3 1000 155 6,45 16000
85 100 3/3 18,3 1000 203 4,93 10370
85 50 18,6 1000 206 4,85 10307
85 100 -20 34,9 1000 115 8,7 11568
85 100 -20,0 24,6 1000 115 8,7 11500,6
85 50,150 -20,0 28,5 1000 114 8,77 11484,6
85 100,200-20,0 31,7 1000 104 9,62 15734,2
85 150 -20,0 28,6 1000 104 9,62 15734,7
85 100 -50,0 25,6 1002 87 11,5 8758,4
50,150 -50,0 29,4 1002 85 11,8 9026,45
Tabela pierwsza pokazuje, na danym odcinku S, parametry przyspieszania do prędkości V ze zwiększoną MOCĄ P. i dalszej jazdy z tą prędkością. V ŚREDNIA jest podana w m/s. W sumie nie widać dużych różnic. Znaczenie może mieć charakterystyka silnika. W przypadku np. spalinowych ich sprawność może rosnąć wraz z mocą, wtedy dynamiczne przyspieszenie mogło by być opłacalne. W przypadku biologicznych – szybkość utraty siły może zależeć od sposobu jazdy, ale nie wiem jak…
Druga tabela zawiera przyspieszenie do danej prędkości z różną mocą.
Trzecia uwzględnia nachylenie jezdni. Tu widać, że wjeżdżając na stromą górkę warto przycisnąć, bo strata energii niewiele większa, a spory zysk na czasie. Jeśli policzymy stosunek energii do prędkości średniej, to również na płaskim jest on korzystniejszy dla większej mocy (im mniejszy – tym lepiej). Za to ciśnięcie przy jeździe z górki daje niewiele, przy tych prędkościach jest już spory opór powietrza.
Czwarta pokazuje czy oszczędności daje jazda polegająca na okresowym odłączaniu napędu (na przemian gaz-luz). Wychodzi, że praktycznie nic nie daje. Choć wczoraj wydawało mi się odwrotnie… widocznie coś pokręciłem…
Dodałem jeszcze tabelę 5. Tu widać, że nie ma prawie różnicy między trasą opadającą na całej długości, a taką, która opada do połowy długości, jeśli różnica wysokości jest taka sama – ta druga opada szybciej, ale na krótszym dystansie. I nie ma różnicy między pokonywaniem tej trasy ze stałą mocą, a jazdą polegającą na mniejszej mocy przy jeździe z górki i odpowiednio większej na odcinku płaskim. Oznaczenie „-20,0” oznacza, że połowa trasy opada z wys. 20 m, a połowa jest płaska (pozioma).
POKONYWANIE POCHYŁOŚCI DROGI
Za pomocą mojego wirtualnego rowerzysty o masie 85 kg i mocy 100 W sprawdziłem kilka sposobów pokonywania nachyleń o różnicy wysokości 5 metrów:
§ DÓŁ, czyli trasa 400 m + 100 m w dol + 100 m w górę + 400 m:
By przejechać szybciej można na zjeździe przestać pedałować, a na podjeździe podwoić moc – zyskamy na czasie 2%, a energii zużyjemy nawet trochę mniej. By oszczędzić 4% energii odpuszczamy 50 m przed zjazdem, ale wtedy nie zyskamy czasowo. Szału nie ma, ale na większych stromiznach pewnie zyska się więcej.
§ PODJAZD – 450 m + 100 m w górę + 450 m:
Odpuszczając 100 m przed podjazdem i podjeżdżając z podwójną mocą oszczędzamy 4% na czasie i 0.7% na energii.
§ ZJAZD – 450 + 100 w dół + 450:
Tu wiele nie wymyśliłem. Odpuszczając 50 m przed zjazdem i ponownie pedałując od 50 m przed końcem zjazdu oszczędzimy 1.6% energii, ale tracimy 0.7% czasu w porównaniu z odpuszczeniem na zjeździe. Sprawdzałem jeszcze przy większej mocy – gdy odpuszczamy w połowie zjazdu mamy szybszy przejazd w porównaniu z odpuszczeniem z odpuszczeniem 50 m przed zjazdem dającym oszczędność energii.
§ GÓRA – 400 + 100 w górę + 100 w dół + 400:
Czas zyskamy dociskając pod górę, odpoczywamy z górki. Dodatkowo można odpocząć przed podjazdem, ale wjeżdżając warto cisnąć.
Inaczej się sprawy mają gdy zwiększymy wagę do 1000 kg i moc powyżej 10000 W, czyli jak dla pojazdów samochodowych:
§ PODJAZD – wydaje się, że lepiej przyspieszyć przed górką, a na górce już tak nie cisnąć, ale nie ma tu dużych różnic.
§ GÓRA – tu również wydaje się, że oszczędniej cisnąć przed i pod górę, a odpuścić z górki, ale jest to kosztem prędkości.
§ DÓŁ – podobnie – coś kosztem czegoś.
§ ZJAZD – podobnie…
Generalnie w przypadku samochodu znacznie trudniej jest mi znaleźć jakąś optymalną taktykę jazdy.
Dodaj komentarz