Kategoria

Komputery, strona 1


ZX-RAJD - gra zręcznościowa w stylu ZX-81...
Autor: robosy | Kategorie: komputery 
Tagi: zx spectrum   atari   sinclair   retro gry  
10 listopada 2021, 20:16

 Wieloetapowa gra zręcznościowa, której poziomy są unowocześnionymi wersjami gier, które pisałem w dzieciństwie na ZX-81 z 1 KB pamięci. Grafika w stylu znanym z komputerów 8-bitowych. Trasy, ułożenie obiektów, a nawet melodia generowane są losowo.

  W 1. etapie kierujemy autem unikając kolizji z innymi, musimy zestrzelić rakietę wroga. Następnie wjeżdżamy na krętą drogę, starając się z niej nie wypaść gonimy przeciwnika, którego znów należy zestrzelić. W kolejnej części manewrujemy na polu minowym, dojeżdżamy na koniec świata, auto wpada w otchłań, ale nasz bohater unosi się na podręcznym balonie, którym kieruje się do jaskini. Lecąc tunelem należy uważać, by nie nadziać się na ostre krawędzie. Dolatujemy do fabryki, gdzie skacząc na taśmie przenośnika musimy zamknąć zieloną klapę znajdującą się po prawej stronie ekranu zatrzymując produkcję rakiet wroga. Nasza misja zostaje wypełniona.

Grę można pobrać w moim POBIERAKU. Wymagany jest RCBasic. W Windowsie najłatwiej jest skopiować pliki do katalogu rcbasic_32 lub rcbasic_64 (w zależności od systemu), lub odwrotnie – pliki z tego katalogu skopiować do pobranego katalogu z grą, i zmienić tam nazwę pliku rcbasic.exe na ZX-RAJD.exe, następnie go uruchomić. Do uruchomienia wystarczy wersja distribute RCBasic.

Dla leniwych udostępniam (nie wiem jak długo) gotowca. Wystarczy rozpakować i uruchomić…:

https://drive.google.com/file/d/1qZW7LBgxn-_y_8cW6asYGeog6gDk_PCU/view?usp=sharing

W razie problemów proszę o kontakt. Liczę na dobrowolne wpłaty. Wpłacając conajmniej 20 zł można otrzymać kod źródłowy najnowszej wersji gry, który można uruchomić w innych systemach operacyjnych, oraz szczegółową instrukcję.

Pokaz gry:

https://youtu.be/Mm_Ttc8pFHo

Kurs programowania gier w RC Basic.
Autor: robosy | Kategorie: komputery 
17 listopada 2020, 21:02

 Na moim kanale YT pojawił się kurs programowania w języku RCBasic na przykładzie tworzenia retro gry. Link do playlisty z kursem:

https://www.youtube.com/watch?v=8Lt1D6xlryw&list=PL_4LhmODUhhM9ho1m_GmvNtxUTgbL8EUI

Przypominam, że w moim POBIERAKU znajduje się też instrukcja innej odmiany Basic'a - X11, która również może być pomocna w nauce, oraz kody źródłowe gier i programów.

Polecam też analizę kodu innych gier, np. GPPO napisaną w Omikron Basic (wyścigi z przewijaniem ekranu):

http://meyer-idstein.de/GPPO_source.TXT

Strona o programowaniu gier w RFO Basic!:

http://laughton.com/basic/programs/games/mcpgames/gamepage.html

MAZIAKI - retro gra typu MAZOGS z ZX-81 i...
Autor: robosy | Kategorie: komputery 
17 listopada 2020, 21:00

 Prezentuję pierwszą wersję gry MAZIAKI na Windowsa i Androida. Jest to konwersja gry MAZIACS z Atari ST, która jest wzorowana na słynnej grze MAZOGS z komputera Sinclair ZX-81, istnieje też wersja na ZX Spectrum. Gra polega na odnalezieniu skarbu w labiryncie pełnym złowrogich maziaków.

Można ją pobrać z POBIERAKA, jest tam też instrukcja X11-Basic, w którym napisana jest gra (w oparciu o oryginalny kod w Omicron Basic na Atari ST). W aktualnej wersji do uruchomienia wymagany jest X11-Basic .

Windows: Po rozpakowaniu w katalogu znajduje się plik MAZIAK.BAS z kodem programu, w którym należy na początku zmienić w instrukcji CHDIR ścieżkę do katalogu z grą. Program uruchamiamy zgodnie z instrukcją X11-Basic.

Android: Rozpakowane pliki kopiujemy do katalogu BAS, który jest tworzony przy instalacji X11-Basic wer. 1.26. Uruchamiamy plik MAZIACA.b z kodem bajtowym zgodnie z instrukcją X11-Basic.

Wersja na Androida błędnie wyświetla mapę, jeśli chcesz poprawioną wersję lub w razie problemów - proszę o kontakt. Liczę tez na uwagi i pomysły zmian. Pobieranie jest darmowe, ale liczę na dowolne datki w ramach rekompensaty za włożoną pracę.

Planuję wykonanie bardziej rozbudowanej wersji gry, z możliwością rywalizacji 2 graczy jednocześnie na 1 lub 2 komputerach. Wersja windowsowa będzie zapewne przeniesiona na GFA Basic.

Aktualnie gra zajmuje tylko 16 KB + 2x32 KB grafika.

Prezentacja gry:

 

MAZIAKI 2

Gotowa jest też ulepszona wersja Maziaków. Główne zmiany to: możliwość grania w 2 osoby jednocześnie, płynne przewijanie obrazu i dodane śmieszne dźwięki (gra naprawdę potrafi rozbawić). Dodanych zostało więcej elementów z gry Mazogs, o czym więcej jest na filmie prezentacyjnym. Przy grze w pojedynkę szukamy skarbu i odnosimy go na miejsce startu, przy grze w 2 osoby dostarczamy go w inne miejsce.

Na razie grę udostępniam odpłatnie za symboliczne 20 zł wraz z dokładniejszą instrukcją obejmującą np. taktykę walki. Wcześniejsze wersje można pobrać za darmo (opłata dobrowolna). Za 50 zł mogę dodać kod źródłowy w GFA Basic. Zainteresowanych zapraszam do kontaktu.

WERSJA LOGOPEDYCZNA

Za 50 zł można u mnie zamówić wersję Maziaków ułatwiająca naukę rozróżniania głosek tzw. szumiących i syczących. Gdy ludzik zbliży się do jedzenia słychać głoskę i na tej podstawie gracz rozpoznaje czy to zdrowy posiłek czy trucizna.

Druga wersja Maziaków działa tylko w systemie Windows.

Prezentacja na YT:

Prawdziwa historia komputerów
Autor: robosy | Kategorie: komputery 
17 listopada 2020, 20:55

Różne źródła podają... różne historie komputerów. Jest w nich wiele przekłamań, więc postanowiłem zebrać to i poukładać, czego efektem jest niniejszy artykuł. Zamieściłem też filmy na ten temat na moim kanale, gdzie dopowiadam różne historyjki i wyjaśnienia:

https://www.youtube.com/watch?v=w-L3vKiX1bE

 
Ważne fakty z historii komputerów:


3000 p.n.e. - Powstaje "pierwsze" liczydło w Babilonii.
 
150-100 p.n.e. - skomplikowany mechanizm z Antykithiry używany prawdopodobnie do obliczania położeń ciał niebieskich

1620 - Edmund Gunter z Anglii wynajduje suwak logarytmiczny, który stanie się protoplastą kalkulatora elektrycznego.

1642-1643 - Blaise Pascal konstruuje arytmometr - mechaniczną maszynę, która potrafi dodawać liczby. Formułuje też prawa podzielności liczb całkowitych wykorzystujące sumowanie cyfr. Opracowuje metodę wyznaczania współczynników dwumianu dowolnego stopnia (trójkąt Pascala).

1679 - Gottfried Wilhelm Leibniz wprowadził arytmetykę binarną (dwójkową). W arytmetyce tej każda liczba mogła być przedstawiona przy użyciu jedynie dwóch symboli.

1694 - Gotffried Leibniz konstruuje pierwszą maszynę liczącą używającą zero-jedynkowego zapisu liczb.

1804 - Joseph-Marie Jacquard skonstruował krosno sterowane za pomocą kart perforowanych, 
 
1820 - Charles Thomas de Colmar (1785-1870) stworzył pierwszy masowo produkowany arytmometr.

1837 - Charles Babbage, matematyk angielski nazywany pionierem informatyki, projektuje pierwszą maszynę analityczną, działającą na zasadzie zbliżonej do zasady działania komputerów cyfrowych, nazwaną "młynem arytmetycznym". Maszyna ta miała wykonywać podstawowe działania matematyczne, zapamiętywać dane wejściowe, pośrednie oraz wyniki obliczeń końcowych. Wprowadzanie i wyprowadzanie danych miało przebiegać na kartach dziurkowanych. W uproszczonej formie budowa takiej maszyny została dokończona przez jego syna.

1854 - George Boole publikuje uwagi na temat symboli logicznych, które sto lat później staną się podstawą działania komputerów.

1896 - Herman Hollerith zakłada firmę Tabulating Machine Company, która, łącząc się następnie z dwiema innymi, będzie znana jako IBM.

1904 - John Ambrose Fleming, elektrotechnik i radiotechnik angielski wynajduje diodę.

1919 - Eccles i Jordan, Amerykańscy fizycy wymyślają przekaźnik.

1937 - Inżynier George Stibitz z Bell Telephone Laboratories w New Jersey zbudował pierwszą binarną maszynę sumującą nazwaną Model K. Do jej skonstruowania użył przekaźników telefonicznych.

1937 - John Vincent Attanasoff rozpoczyna prace nad pierwszym elektronicznym komputerem cyfrowym, jednak nie występuje o patent. Prawie dziesięć lat później komputer ENIAC zostanie zbudowany na podstawie jego pionierskich dokonań. George Stibitz tworzy w Laboratoriach Bella pierwszy cyfrowy obwód. Alan Turing tworzy maszynę Turinga z nieskończenie długą taśmą (twór czysto teoretyczny), która realizuje zadania logiczne.

1938 - Niemiec Konrad Zuse w warunkach domowych skonstruował Z1, pierwszą binarną maszynę liczącą. W późniejszym okresie logika binarna stała się podstawą działania komputerów elektronicznych.

1939 - William Hewlett i David Packard zakładają firmę Hewlett-Packard w garażu w Palo Alto, w Kaliforni.

1941 - Konrad Zuse wykonuje Z3, pierwszy w pełni programowalny komputer.

1942 - John Atanasoff i Clifford Berry ukończyli budowę jednej z pierwszych elektronicznych maszyn liczących nazwanej ABC (Atanasoff-Berry Calculator). W roku 1973 sąd amerykański uznał, że ich maszyna miała wystarczająco dużo cech komputera, aby unieważnić patenty jakimi objęty był ENIAC, uważany powszechnie za pierwszy elektroniczny komputer.

1943 - W Bletchley Park w Anglii skonstruowano elektroniczny komputer o nazwie Colossus, który miał ułatwić łamanie szyfrów wojennych. Fakt ten utrzymywano w tajemnicy przez następne 32 lata.

1945 - Powstaje Z4 oraz ENIAC.

1947 - 23 grudnia pracownicy Bell Telephone Laboratories, William Bradford Shockley, J. Bardeenem i W.H. Brattainem tworzą tranzystor, za co otrzymują Nagrodę Nobla w 1956 r. Powstają pierwsze magnetyczne nośniki danych. Są to sporej wielkości bębny magnetyczne.

1948 - Ten rok obfitował w wiele komputerowych nowości. John von Neumann proponuje architekturę komputerów stosowana praktycznie do dnia dzisiejszego. Polega ona na umieszczeniu programu i danych w jednej pamięci jako identycznie reprezentowanych struktur. Na rynek komputerowy wchodzi IBM z maszyną SSEC(12 500 lamp), a nieco póżniej Model 604 (1 400 lamp). Richard Hamming opracowuje sposób wykrywania błędów w programach.

1949 - Short Order Code, wymyślony przez Johna Mauchly, jest pierwszym językiem programowania wysokiego poziomu.

1954 - Powstaje pierwsza drukarka, Uniprinter, opracowana przez Earla Mastersona. Drukuje 600 lini na minutę. Texas Instruments przedstawia tranzystor krzemowy, który jest tańszy w produkcji od germanowego. John Backus z IBM wymyśla język programowania Fortran (formula translator), przeznaczony do obliczeń matematycznych.

1955 - Narinder Kapany wynajduje włókno optyczne. Linie lotnicze American Arlines instalują utworzoną przez IBM pierwszą dużą sieć baz danych, łączącą 1,2 tysiąca dalekopisów. Bell Telephone Labs produkuje pierwszy komputer oparty na tranzystorach.

1956 - IBM opracowuje pierwszy twardy dysk, nazywany RAMAC. Wydana zostaje dokumentacja języka programowania FORTRAN. MANIAC I jest pierwszym komputerowym programem, który pokonał człowieka w grze w szachy. Powstaje IBM 305

1958 - Bell Telephone prezentuje pierwsze modemy. Naukowcy z Laboratorium Bella wynajdują laser. J.Kolby opracowuje dla Texas Instruments pierwszy układ scalony. Polski komputer XYZ.

1959 - Korzystając z liczydeł, chiński profesor Lee Kaichen wykonuje obliczenia szybciej od komputera w Seattle, Nowym Yorku i Taipei. Grace Murray Hopper i Charles Phillips tworzą COBOL. John McCarthy i Marvin Minsky zakładają Laboratorium Sztucznej Inteligencji (Artificial Intelligence Lab) na MIT. Xerox wprowadza na rynek pierwszą komercyjną kopiarkę.

1960 - Powstaje język programowania Algol 60. W listopadzie firma DEC(Digital Equipment Corporation) przedstawia PDP-1, pierwszy komputer wyposażony w monitor i klawiaturę.

1961 - powstaje polski lampowy komputer Odra. W latach 70-tych do modelu 1204 opracowano graficzny interfejs użytkownika (GUI).


1963 - Douglas Engelbart opracowuje mysz w Stanford Research Institute. Dwadzieścia lat później Macintosh będzie ją wykorzystywał jako standardowy komponent. Rozpoczęto seryjne wytwarzanie komputera Odra 1003. Powstaje program Eliza, który wykazuje pewne przejawy inteligencji. Potrafi prowadzić proste rozmowy z człowiekiem. Na uniwersytecie Kalifornijskim rozpoczynają się prace nad logiką rozmytą (fuzzy logic), która ma pomóc w stworzeniu komputera myślącego. Zatwierdzony zostaje 7-bitowy kod ASCII.

1965 - Digital Equipment Corporation buduje pierwszy minikomputer, który kosztuje 18 000 dolarów. Zostaje stworzony uproszczony język programowania BASIC, który stanie się standardowym językiem programowania PC.

1968 - 18 lipca Robert Noyce, Andy Grove i Gordon Moore zakładają firmę Intel.

 
1970 - Powstaje polski minikomputer K-202 uważany za jeden z najnowocześniejszych na świecie. Rusza seryjna produkcja komputera Datapoint 2200 wyposażonego w monitor, klawiaturę i napędy kasetowe.

1971 - Niklaus Wirth opracowuje język programowania Pascal. Ted Hoff, S. Mazor i F. Fagin opracowują 4-bitowy, pierwszy mikroprocesor Intel 4004 (108 Khz). Jego cena wynosiła 200 USD. Wykonywał 60 tys. operacji na sekundę. Składał się z 2300 tranzystorów. Ray Tomlinson z firmy Bolt Beranek and and Newman wysyła pierwszy e- mail.

1972 - Dennis Ritchie opracowuje język programowania C w firmie Bell Labs. Powstaje procesor Intel 8008 (200 Khz), pierwszy 8 bitowy układ, zastąpiony niebawem przez Intel 8080. Powstaje dyskietka 5 1/2 cala. Wydano komercyjny komputer Micral N z procesorem Intel 8008. Alain Colmerauer z University of Marseille opracowuje język programowania Prolog. 

1973 - Naukowcy z Xerox PARC opracowują eksperymentalny komputer Alto. Używa on myszy, sieci Ethernet i GUI. Alan Kay opracowywuje własną wersję domowego komputera PC. Bazuje on na języku Smalltalk, używa ikon i grafiki. Gary Kildall pisze prosty system operacyjny w języku PL/M. Nazywa go CP/M (Control Program/Monitor). Rozpoczynają się prace nad protokołem TCP (Transmission Control Protocol) w laboratorium Stanford University. Prace nadzoruje Vinton Cerf. Powstają procesory w dużej skali integracji. W 1 cm kwadratowym mieści się 10 tys. komponentów (m.in. tranzystorów). Protokół Ethernet i FTP. Powstaje przenośny mikrokomputer MCM/70 z procesorem Intel 8008.


1974 - W kwietniu powstaje 8 bitowy procesor 8080 (2 Mhz). Składa się z 6 tys. tranzystorów. W artykule na łamach Radio Electronics ukazuje się opis, w jaki sposób zbudować własny komputer - Mark-8. Charles Simonyi z Xexoc PARC pisze pierwszą aplikację WYSIWYG, która nazywa się Bravo. Protokół TCP. Procesor Motorola 6800.

 
1975 - IBM przedstawia drukarkę laserową. Powstaje "pierwszy PC" - Altair 8800. W kwietniu Bill Gates i Paul Allen zakładają firmę Micro-Soft. Potem nazwa została zamieniona na "Microsoft", oraz opracowują BASIC dla ALTAIR 8800  We wrześniu wychodzi pierwszy numer magazynu Byte. Wydano procesor MOS 6502. Pojawia się przenośny mikrokomputer IBM 5100. Przedstawiono kompletne komputery osobiste Olivetti P6060 i P6040 posiadające stację dysków, wyświetlacz i język Basic.


1976 - IBM opracowuje drukarkę atramentową. (lipiec) - Steve Jobs i Steve Wozniak budują komputer Apple I. W marcu Intel przedstawia procesor 8085 (5-MHz), w którym znajduje się 6,5 tys. tranzystorów. W kwietniu Steve Jobs i Steve Wozniak zakładają firmę Apple Computer. W lipcu Zilog wypuszcza 8-bitowy procesor Z80 (2,5 MHz).

1977 - W kwietniu Commodore Business Machines prezentuje komputer PET 2001 z procesorem 6502, 4KB RAM, 14KB ROM, klawiatura, monitorem i magnetofonem. W sierpniu firma Radio Shack, oddział firmy Tandy wypuszcza mikrokomputer TRS-80 z procesorem Z80, 4KB RAM, 4KB ROM, klawiaturą, czarnobiałym monitorem i magnetofonem jako pamięcią zewnętrzną. Apple II (kwiecień), konsola Atari 2600.

1978 - Powstaje Wordstar, "pierwszy" procesor tekstu opracowany na komputery działające pod systemem operacyjnym CP/M, potem także pod DOSem. Pierwszy arkusz kalkulacyjny VisiCalc. W czerwcu Intel przedstawia pierwszy 16-bitowy procesor - 8086 (4,77 Mhz, składał się z 29 tys. tranzystorów) oraz zewnętrznie okrojony do 8 bitów 8088 Apple wypuszcza stacje dysków do Apple II Ron Rivest, Adi Shamir i Leonard Adelman opracowują standard szyfrowania danych RSA z kluczem publicznym. W grudniu firma Atari wypuściła komputery Atari 400 i 800 z procesorem 6502.

1979 - We wrześniu Motorola przedstawia 16/32 bitowy procesor 68000, który składał się z 68 tys. tranzystorów (stąd jego nazwa).

1980 - APPLE tworzy APPLE III; Powstaje język programowania Ada. Wayne Ratliff pisze dBase II, pierwszą wersję bazy danych na komputery PC. IBM wybiera PC-DOS Microsoftu, jako swój system operacyjny stosowany w komputerach PC. W lutym Sinclair Research przedstawia komputer ZX80, wykorzystujący 8-bitowy procesor NEC 3,25 Mhz i mający 1 KB RAM oraz 4KB ROM. W czerwcu Seagate Technologies prezentuje dysk Winchester 5,25 cala. Używa on czterech talerzy i ma 5 MB pojemności. Kosztuje 600 USD. Powstaje przenośny komputer Epson HX-20 ważący 1.6 kg oraz Sharp PC-1211 będący kieszonkową wersją TRS-80 zawierający język Basic.


1981 - Jest to rok prawdziwej rewolucji: SIR CLIVE SINCLAIR wypuszcza ZX81 natomiast IBM prezentuje pierwszy komputer z serii IBM PC z systemem MS DOS 1.0; COMMODORE wprowadza model VIC-20; w Wielkiej Brytani powstaje BBC MICRO przewyższający szybkością pracy najnowsze IBM PC. IBM zastosował prosty chwyt - opublikował dokumentację komputera PC. Stworzyło to natychmiast szereg standardów i spowodowało "klonowanie" komputera. System operacyjny napisany został przez Microsoft, dzięki temu Micresoft stał się potęgą software'u. Powstaje pakiet biurowy Starburst zawierający edytor WordStar, arkusz CalcStar, i bazę DataStar.

1982 - Pojawia się SIRIUS 1 - pierwszy poważny konkurent IBM PC oraz DEC RAINBOW; SINCLAIR wypuszcza ZX SPECTRUM który szybko zdobywa sobie ogromną popularność jako komputer domowy, arkusz kalkulacyjny Multiplan, Columbia Data Products produkuje pierwsze "klony" komputerów IBM PC. Niedługo potem Compaq również zaczyna produkować takie komputery. John Warnock opracowuje w firmie Adobe język PostScript. W marcu Intel prezentuje 16-bitowy procesor 80286 (6 Mhz). Zawiera on 134 tys. tranzystorów. Pojawia się NEC PC-9800.

1983 - APPLE sprzedaje "pierwszy" komputer z graficznym interfejsem użytkownika (GUI) - APPLE LISA; COMMODORE prezentuje C-64 przeznaczony do domowych zastosowań ,głównie do gier ze względu na bardzo dobrą grafikę i dźwięk. Powstaje arkusz kalkulacyjny Lotus 1-2-3, edytor MS Word 1.0.
 
1984 - Apple wprowadza na rynek komputery Macintosh. SINCLAIR wypuszcza model QL, AMSTRAD CPC-464. Powstaje interface MIDI (Musical Instrument Digital Interface) standard służący do wymiany informacji pomiędzy komputerami i urządzeniami muzycznymi. Sony przedstawia CD-ROM. Digital Research tworzy system GEM, będący nakładką na DOS, podobny do okienkowego systemu Macintosh'a.

1985 - Bill Gates z Microstoftu i John Sculley z Apple podpisują tajne uzgodnienie, dające Microsoftowi prawo do wykorzystywania elementów graficznego interfejsu użytkownika w swoim oprogramowaniu, potwierdzając jednocześnie, że system Mac OS stanowił inspirację przy tworzeniu systemu Windows. W Stanach Zjednoczonych pojawia się Nintendo. ATARI wypuszcza model 520ST; COMMODORE wychodzi z następcą popularnego C-64 - modelem C-128, oraz z niezwykle zaawansowanym graficznie modelem AMIGA 1000 będącym poważnym konkurentem ATARI ST oraz IBM PC; AMSTRAD pokazuje maszyny CPC 664 oraz CPC 6128. (listopad) premiera Windows 1.0

1986 - Microsof wchodzi na giełdę. National Science Foundation zgadza się na utworzenie szkieletu Internetu. Pojawia się pierwszy komputer przenośny z ekranem ciekłokrystalicznym; ATARI wypuszcza model 1040ST a APPLE model MAC PLUS w którym po raz pierwszy zastosowano interfejs SCSI, SGML (Standarized Generalized Markup Langue) standardem ISO, IBM PS/2, karta VGA

1987 - SINCLAIR prezentuje palmtopa CAMBRIDGE COMPUTER Z88; APPLE wprowadza modele MAC SE oraz MAC II przeznaczone do celów DTP; pojawia się AMIGA 2000; ATARI wypuszcza MEGA ST i 65XE; pojawia się nowy superkomputer ACORN ARCHIMEDES oparty na procesorze RISC, Poltype - polskie systemy składu na PC/XT (maj), Excel dla Windows (pażdziernik) Windows 2.03 (grudzień)

1988 - Steve Jobs prezentuje NeXT. W Internecie pojawia się samo-replikujący się program-wirus, Internet Worm. AMSTRAD wychodzi z modelem AMSTRAD 2000 z kartą graficzną PARADISE VGA; pojawia się ATARI ABAQ z 24-bitową grafiką; INTEL zaczyna sprzedaż taniego 80386SX(czerwiec), OS/2 1.1 (pażdziernik), opracowanie złącza EISA

1989 - Motorola wypuszcza procesor 68040 skladający sie z 1,2 miliona tranzystorów. Tim Berners Lee tworzy Sieć - World Wide Web. Xerox wytacza sprawę Apple'owi o kradzież projektu graficznego interfejsu dla komputerów Lisa i Macintosh. Po sprzedaży około 60 tysięcy komputerów Lisa Apple zaprzestaje produkcji i pali pozostałe egzemplarze w Utah. W Japonii pojawia się telewizja HDTV. APPLE wprowadza nowe modele: MACINTOSH IIC i SE/30 oparte na procesorze MOTOROLA 68030 oraz laptopa MACINTOSH PORTABLE ; pojawia się nowy układ 80486 DX(czerwiec); ATARI wprowadza palmtopa PORTFOLIO, Corel Draw 1.0 (wrzesień), Auto CAD 9 po polsku (listopad)

1990 - IBM wypuszcza tanią stacje roboczą RS/6000; COMMODORE prezentuje komputer AMIGA 3000; APPLE wypuszcza na rynek model MAC IIFX; pojawiają się pierwsze karty PCMCIA, Windows 3.0 (maj), karta graficzna XGA; Intel wprowadza procesor i486. U.S. Federal Trad Commission rozpoczyna śledztwo w sprawie Microsoftu. Wartość sprzedaż produktów Microsoftu sięga miliarda dolarów.

1992 - Procesor 486 DX2 (marzec), Procesor MIPS 4000 (marzec), Powstanie specyfikacji HTML (kwiecień), Windows 3.1, Tim Berners-Lee opracowuje standard HTTP co powoduje narodziny WWW; ATARI wypuszcza doskonałego FALCON'a; COMMODORE w odpowiedzi prezentuje bardzo popularne modele AMIGA 1200 oraz AMIGA 4000; APPLE wprowadza wydajne komputery z serii QUADRA; INTELOWI przybywa konkurencja w postaci firm AMD i CYRIX

1993 - Wprowadzone zostają komputery PDA typu handheld. Intel wprowadza procesor Pentium. Mark Andreessen i Eric Bina projektują Mosaic, pierwszą graficzną przeglądarkę internetową. Zaprezentowany zostaje komputer Apple Newton. Procesor Alpha (styczeń), Procesor 486 DX4 (luty), polski Windows 3.0 (marzec) procesor PowerPC (kwiecień), Windows NT (maj), MOSAIC - poprzednik Netscape Navigator-a (czerwiec), Windows 3.11 for Workgrups (pażdziernik). Pojawia się długo oczekiwany PENTIUM oraz wersja alfa WINDOWS 95

1995 - Delphi (kwiecień), Netscape Navigator (maj), język Java (czerwiec), Windows 95 (sierpień) procesor Pentium Pro (listopad) Pojawiają się monitory z płaskim ekranem. Microsoft prezentuje system Windows 95. Pixar Animation Studios i Disney prezentują wytworzony przez komputer pełnoekranowy film - "Toy Story". Microsoft wprowadza pakiet Office 95. Następuje standaryzacja technologii DVD. Jeffrey Bezos zakłada firmę Amazon.com, a Netscape wchodzi na giełdę.

1996 - procesor HP PA-RISC 8000 (czerwiec), DVD-ROM (lipiec), Windows 95 OEM SR2 (sierpień), Windows NT 4.0 Server i Workstation (wrzesień), procesor Pentium MMX (pażdziernik). Powstają pierwsze naprawdę konkurencyjne dla PENTIUM procesory CYRIX MII oraz AMD K6. Urządzenia zewnętrzne pozwalają surfować w Internecie przy wykorzystaniu telewizora. Debiutuje Palm Pilot.

1997 - Windows NT 4.0 Workstation po polsku (styczeń), Windows Ce dla palmtopów (luty) Pentium II (maj), AutoCAD 14 (maj), IBM DEEP BLUE wygrywa w szachy z Gari Kasparowem (maj), Delphi 3 (czerwiec). Wychodzi PENTIUM II W Stanach Zjednoczonych dostępne są już pierwsze odtwarzacze DVD.

1998 - Powstaje tania alternatywa PENTIUM II - CELERON; pojawiają się konkurencyjne AMD K6-2 oraz AMD K6-III 3DNow! Firma Diamond Multimedia wprowadza pierwszy odtwarzacz MP3. Raport Starra zostaje opublikowany w Internecie w ciągu kilku godzin. Grupa hackerów Hacking for Girls włamuje się do sieci "New York Timesa" i blokuje ją na dziewięć godzin. Apple wprowadza komputery w cukierkowych kolorach - iMac. Coraz powszechniejszy staje się handel w Internecie. Zakupów dokonuje około 30 milionów użytkowników. Clarion i Microsoft prezentują Auto PC. Niebotycznie wzrastają ceny akcji serwisów Yahoo i Infoseek. Rozegrano pierwszy turniej ligi zawodowych graczy komputerowych.

1999 - Kolejny krok w dążeniu do maksymalnej wydajności to INTEL PENTIUM III i AMD ATHLON. Nadchodzą czasy Linuksa. AOL przejmuje Netscape'a. Microsoft zatrudnia 27 320 pracowników i osiąga zysk 14,48 miliarda dolarów. Na skutek awarii handel elektroniczny (E-Trade) zostaje wstrzymany na trzy dni z rzędu.
 
 
Komputery domowe
 
W latach 80-tych istniał podział komputerów na domowe i profesjonalne. Oto najpopularniejsze:
 
1977:
 
Atari 2600 (VCS): konsola do gier z procesorem MOS 6507, w sumie sprzedano ich 25 mln.


 
Tandy Radio Shack TRS-80: procesor Zilog Z80, 4-48 KB RAM


 
1979:
 
Texas Instruments TI-99 /4: procesor TMS9900 (16-bitowy), 16 KB RAM, rozdzielczość max 256x192, max 16 kolorów, 32 sprite'y (duszki), 3 kanały dźwiękowe + 1 szumu
 
Atari 400/800 później 65/130 XE - procesor Mos 6502 1.77 MHz, 4-128 KB RAM, wiele trybów graficznych np: 320x192 mono, 160x192 4 kolory, do 16 kolorów jednocześnie z palety 128/256 kolorów, 4+4 duszki, 4 kanały dźwiękowe

 
1980: Sinclair ZX80: procesor Z80, 1-16 KB RAM



 
1981:
 
Sinclair ZX81 - następca ZX80, 1-64 KB RAM, grafika 64x48 ("wewnętrznie" 256x192), 2 kolory
 
BBC Micro
 
1982:
 
Sinclair ZX Spectrum (Timex 2048): procesor Z80, 16-48 KB RAM, grafika 256x192, 15 kolorów, 2 kolory na 8x8 (1x8) pikseli, 1 kanał dźwiękowy
 
Dragon 32
 
Commodore 64: procesor MOS 6510 0.985 MHz, 64 KB RAM, grafika 320x200 lub 160x200, 2 lub 4 kolory na komórkę 8x8 z palety 16 kolorów, 8 duszków, 3 kanały dźwięku, sprzedano ok. 17 mln szt.
 
1983:
 
MSX: standard komputera domowego z którym zgodne były komputery produkowane głównie na rynek japoński, np. sprzedawany w Składnicy Harcerskiej Spectravideo SV-738 z procesorem Z80, 64 KB RAM (+16 KB video), grafika 256x192, 16/256 kolorów, 32 duszki, do 80 znaków w linii, 3 kanały dźwiękowe + 1 generator szumów + 1 kontroler "kopert"
 
Nintendo Entertainment System - popularna konsola do gier, której sprzedano ponad 60 mln.
 
Meritum: polski komputer oparty o TRS-80 z procesorem Z80
 
1984:
 
Apple Macintosh: procesor Motorola MC68000, 128 KB RAM, grafika 512x342, 2 kolory - protoplasta nowej generacji 16-bitowych komputerów domowych wyposażonych w graficzny interfejs użytkownika sterowany myszką, choć początkowo (ze względu na cenę) używany był raczej do zastosowań profesjonalnych, jak DTP.
 
Amstrad CPC: procesor Z80, 64 / 128 KB, grafika 640x200 mono, 320x200 2 kolory, 160x200 16 kolorów (z palety 27), 3 kanały dźwięku
 
1985:
 
Atari ST: procesor MC68000 8 MHz, 512-4096 KB RAM, grafika 640x400 (mono), 640x200 (4 kolory), 320x200 (16 kolorów),z palety 512 kolorów, 3 kanały dźwięku - pierwszy 16-bitowy komputer w cenie poniżej 1000$ z graficznym systemem GEM, interfejsem MIDI i 1 MB RAM. Właściwie jest to następca Commodore 64 gdyż został stworzony przez tych samych konstruktorów z podobną filozofią projektową. Wprowadzono jego wersje przenośne - w 1989 STacy, w 1991 STBook - jeden z pierwszych laptopów.


 
Commodore Amiga: procesor MC68000 7.09 MHz, 256 KB RAM (rozszerzalna do max 8.5 MB), grafika 320x256/512i do 32 kolorów, 640x256/512i do 16 kolorów, 64 kolory w trybie EHB, paleta 4096 kolorów (jednocześnie w trybie HAM), 1008x1024 4 z 16 kolorów, 4 8-bitowe przetworniki dźwięku, graficzny, wielozadaniowy system operacyjny (choć mało wygodny, wolny). Faktycznie następca 8-bitowych Atari, oba były nazywane pierwszymi multimedialnymi komputerami.
 
Enterprise: procesor Z80 4 MHz, 64 / 128 MB RAM (do 4096), grafika max 672x512i (mono), max 256 kolorów, 3 kanały dźwiękowe + 1 szumów, stereo. Nie zdobył popularności (cena), umieszczony tutaj ze względu na duże możliwości jak na komputer 8-bitowy.
 
 
1986: Elwro 800 Junior: polski komputer zgodny z ZX Spectrum z procesorem Z80 i 64 KB RAM
 
1987: Acorn Archimedes
 
1989:
 
SAM Coupe: procesor Z80 6 MHz, zgodny z ZX Spectrum, o możliwościach dorównujących komputerom 16-bitowym
 
Atari STE - ulepszona wersja ST posiadająca 4096 kolorów, przyśpieszacz grafiki (Blitter), dźwięk stereo PCM, dodatkowe gniazda joysticków analogowych.
W 1991 r. powstała jego profesjonalna wersja z procesorem 16 MHz i nowszą wersją systemu TOS.
 
Atari STacy - przenośna wersja ST, jeden z pierwszych pełnoprawnych komputerów przenośnych.

Atari Lynx - pierwsza przenośna konsola do gier z kolorowym ekranem.
 
Atari Portfolio - jeden z pierwszych, obok Poqet PC, kieszonkowy komputer zgodny z IBM PC z ekranem ograniczonym do 240x60 pikseli (40x8 znaków), posiadał pakiet programików biurowych w pamięci ROM.

Atari TT - profesjonalny komputer, jednak zgodny z domowymi komputerami tej firmy. Procesor MC68030 32/16 MHz, koprocesor 68882 32 MHz, 2-14 MB ST RAM, do 256 MB TT RAM, grafika 640x480, 16 kolorów z palety 4096, 1280x960 mono, dźwięk jak w STE
 
1992:
 
Amiga 1200: procesor MC68EC020 32-bit
 
Atari Falcon: procesor MC68030 32 bit 16 MHz, procesor sygnałowy Motorola 56001 DSP 32 MHz, 1-14 MB RAM, grafika 640x480 256 kolorów, 640x400 65536 kolorów, paleta 262144 kolorów, dźwięk: 8 kanałów DMA 16 bit do 50 kHz, koprocesor DMA - kolejny z "pierwszych" multimedialnych komputerów o rewolucyjnych możliwościach jak na owe czasy, w których to jednak zaczęła się dominacja komputerów zgodnych z IBM PC, również w domach, eliminująca inne platformy, co spowodowało wkrótce bankructwo firm Atari, Commodore i wielu innych tworzących własne komputery domowe.
 
1994: Atari Jaguar - konsola do gier
 
 
 
 
 
 

 
Komputery osobiste w Japonii
 
Wydaje się, że Japonia, podobnie jak Polska, znajdowała się po wojnie za żelazną kurtyną, z tą zasadniczą różnicą, że Polska była wtedy zacofana technologicznie w stosunku do "krajów zachodnich", a Japonia odwrotnie - tamtejsze produkty prezentowały zwykle wyższy poziom techniczny. Poniżej prezentuję kilka przykładów z branży komputerowej.
 
1976: NEC wprowadza edukacyjny komputer TK-80
 
1978: Sharp MZ
 
1979: NEC serii PC-8000 - procesor NEC zgodny z Z80 4 MHz, 16 / 32 KB RAM, grafika 160x100, text 80x25, 8 kolorów.
 
1981:
 
NEC serii PC-8800 (PC-88) - procesor NEC zgodny z Z80 4 MHz, 64 KB RAM, grafika 640x200 8 kolorów, 640x400 2 kolory

 
NEC serii PC-6000 - procesor NEC zgodny z Z80 3.8 MHz, koprocesor, 15-32 KB RAM, grafika max 256x192 (mono), max 9 kolorów, 3 kanały dźwiękowe, później wydano serię PC-6600.
 
Fujitsu FM-8
 
1982:
 
NEC serii PC-9800 (PC-98) - japoński odpowiednik IBM PC przewyższający go technicznie, model PC-9801 posiadał procesor 8086 5 MHz, 128-640 KB RAM, grafika 640x480, 16 kolorów z palety 4096.  Powstawały kolejne ulepszone modele. W sumie sprzedano ok. 18 mln egzemplarzy tej serii.
 
Fujitsu FM-7
 
Sharp X1
 
1983: Wprowadzenie systemu MSX
 
1987: Sharp X68000 - procesor MC68000 10 MHz, 1-4 MB RAM, grafika max 512x512 do 65536 kolorów, max 1024x1024 do 64 kolorów, akcelerator grafiki, 3 układy dźwiękowe - 8 kanałów FM, 2 kanałowy przetwornik DAC stereo, do 128 duszków na ekranie, dostępne karty jeszcze rozszerzające możliwości.
 
1989: system Fujitsu FM Towns - konkurencyjny do PC-98, częściowo zgodny z IBM. Model 1: procesor 80386 16 MHz, 1-6 MB RAM, grafika od 320 × 200 do 720 × 512 rozdzielczości z 16 do 32 768 jednoczesnych kolorów z możliwych 4096 do 16 milionów, 1024 duszki, dźwięk - 8 głosów PCM, 6 kanałów FM, CD-ROM
 
1990: SNK Neo Geo - konsola do gier
 
1993:
 
Sharp X68030 - procesor MC68030 25 MHz, później możliwa była wymiana procesora na szybszy, nawet 68040 czy 68060.
 
Fujitsu FM Towns Marty - konsola do gier
 
 
ŹRÓDŁA:
 
http://www.komputer.cuprum.pl/historia/10-historia-komputera-chronologicznie.html
 
Wikipedia
 
https://www.atarimagazines.com/creative/v9n11/28_NEC_PC8800_personal_comp.php
 
https://www.giantbomb.com/nec-pc-9801/3045-112/
SYMULATOR MTB 2+1 - gra zręcznościowa w...
Autor: robosy | Kategorie: komputery 
17 listopada 2020, 20:54

POBIERAKU zamieściłem grę opartą na SYMULATORZE JAZDY w wersji dla Windows. Są to wyścigi rowerowe z pokonywaniem wzniesień. Moc kolarza zależna jest od szybkości machania joystickiem lewo-prawo, podobnie jak w grze Decathlon znanej z 8-bitowych komputerów np. Atari. Ścigać się może 2 graczy + 1 dodatkowy napędzany  myszką, który jednak nie ma własnego widoku. Myślę, że zapewnia fajną zabawę zwłaszcza w opcji wieloosobowej. Dość wiernie odwzorowana jest fizyka roweru. Wyrabia szybkość i mięśnie kosztem żywotności joysticka. :)

Trasy zapisane są w plikach tekstowych, więc można je dość łatwo modyfikować czy tworzyć nowe, np. korzystając z danych profilu trasy Google Maps.

Osoby, które wesprą moją działalność kwotą min. 20 zł mogą liczyć na ulepszoną wersję gry, nawet z uwzględnieniem indywidualnych życzeń.

Demonstracja gry zamieszczona jest na moim kanale Youtube.

Gra wydaje się banalnie prosta, ale na dłuższych trasach nie wystarczy bezmyślnie machać jak najszybciej, trzeba umiejętnie rozkładać siły, wiedzieć kiedy opłaca się wysilić, a kiedy najlepiej odpoczywać. Kto czyta moje artykuły wie lepiej. :)